Back
HomeΜαθήματα

Μαθήματα

 

Τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών διακρίνονται σε 6 μαθήματα κορμού και 11 μαθήματα επιλογής και κατανέμονται στα 3 εξάμηνα όπως φαίνεται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Μαθημάτων.

 

Αναλυτικό Πρόγραμμα Μαθημάτων

1ο εξάμηνο – 3 υποχρεωτικά μαθήματα κορμού Μονάδες ECTS
Ψηφιακό περιεχόμενο και επικοινωνία στην εκπαίδευση 10
Ψηφιακοί πόροι ήχου και εικόνας στην εκπαιδευτική διαδικασία 10
Ψηφιακή παιδαγωγική 10
Σύνολο 1ου εξαμήνου 30
2ο εξάμηνο – 3 υποχρεωτικά μαθήματα κορμού Μονάδες ECTS
Δημιουργία διαδραστικού εκπαιδευτικού περιεχομένου 10
Διδακτική μεθοδολογία 10
Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας 10
Σύνολο 2ου εξαμήνου 30
3ο εξάμηνο – Με εκπόνηση Ερευνητικής Διπλωματικής Εργασίας Μονάδες ECTS
Ερευνητική Διπλωματική Εργασία 20
Μάθημα επιλογής 1* (επιλέγεται 1 μάθημα από 11 προσφερόμενα) 10
Σύνολο 3ου εξαμήνου 30
3ο εξάμηνο – Δίχως εκπόνηση Ερευνητικής Διπλωματικής Εργασίας Μονάδες ECTS
Μάθημα επιλογής 1* ( 1 μάθημα από 11 προσφερόμενα) 10
Μάθημα επιλογής 2* ( 1 μάθημα από 11 προσφερόμενα) 10
Μάθημα επιλογής 3* ( 1 μάθημα από 11 προσφερόμενα) 10
Σύνολο 3ου εξαμήνου 30

* Για να διδαχθεί ένα επιλεγόμενο μάθημα πρέπει να το επιλέξουν τουλάχιστον δεκαπέντε (15) μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες.

Στο επόμενο Πίνακα δίνονται τα 11 προσφερόμενα Μαθήματα Επιλογής.

 

Μαθήματα Επιλογής

1ο εξάμηνο

Ψηφιακό περιεχόμενο και επικοινωνία στην εκπαίδευση

Το μάθημα αφορά στην εύρεση, κριτική αξιολόγηση και η επιλογή των κατάλληλων ψηφιακών πόρων σε σχέση με τις ανάγκες της μαθησιακής διαδικασίας και στην επιλογή και χρήση των απαραίτητων εργαλείων για τη δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου μάθησης, εφαρμόζοντας και διαδίδοντας την ασφαλή λειτουργία και την τήρηση των κανόνων πνευματικής ιδιοκτησίας. Επιπλέον περιλαμβάνεται η διαδικασία σχεδιασμού και δημιουργίας εκπαιδευτικών ή/και επαγγελματικών παρουσιάσεων με χρήση ψηφιακών πόρων και η ανάπτυξη και αξιοποίηση μεθόδων επικοινωνίας και παρουσίασης σε εκπαιδευτικό και επαγγελματικό περιβάλλον.

Ψηφιακοί πόροι ήχου και εικόνας στην εκπαιδευτική διαδικασία

Στο μάθημα διερευνάται η εκπαιδευτική αξιοποίηση ψηφιακών πόρων εικόνας, ήχου και βίντεο στην εκπαιδευτική διαδικασία, ως εργαλείων μάθησης και διδασκαλίας. Γίνεται αναφορά στις μεθοδολογίες και τα εργαλεία που απαιτούνται για την αναζήτηση, εύρεση και επεξεργασία έτοιμων ψηφιακών πόρων. Επίσης, παρουσιάζονται τα βασικά ψηφιακά εργαλεία σχεδίασης, οργάνωσης και παραγωγής αντίστοιχων πόρων. Οι εφαρμογές περιλαμβάνουν την παραγωγή ενός σύντομου εκπαιδευτικού εντύπου, ενός μικρής διάρκειας podcast και ενός μικρής διάρκειας εκπαιδευτικού βίντεο, με χρήση βέλτιστων πρακτικών τόσο στο τεχνικό όσο και στο δημιουργικό μέρος της παραγωγής.

Ψηφιακή παιδαγωγική

Στο πλαίσιο του μαθήματος επιδιώκεται ο επαναπροσδιορισμός της παιδαγωγικής προσέγγισης με τρόπο ώστε να συνειδητοποιηθούν οι προοπτικές της αξιοποίησης της τεχνολογίας στην αγωγή και την εκπαίδευση. Καλλιεργώντας κριτικές προεκτάσεις της παιδαγωγικής θεώρησης, αποσκοπεί στο να επισημάνει και να άρει τα εμπόδια, να διανοίξει νέες οπτικές, να συμβάλει στη διαμόρφωση κατάλληλης κουλτούρας και να γνωστοποιήσει σχετικά με τις δυνατότητες της αξιοποίησης των ψηφιακών μέσων στη μαθησιακή διαδικασία. Μυεί στην παιδαγωγική σκέψη και τη γεφυρώνει με λογικές αξιοποίησης της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.

2ο εξάμηνο

Δημιουργία διαδραστικού εκπαιδευτικού περιεχομένου

Το αντικείμενο του μαθήματος είναι η μελέτη της σχεδίασης εύχρηστου και διαδραστικού εκπαιδευτικού περιεχομένου με χρήση ψηφιακών εργαλείων ανοικτού λογισμικού. Στα πλαίσια του μαθήματος θα γίνει εισαγωγή σε βασικές έννοιες και τεχνικές αλληλεπίδρασης ανθρώπου μηχανής. Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην μελέτη (α) της ψηφιακής οπτικοποίησης εκπαιδευτικού περιεχομένου, με τη δημιουργία εικονογραφημάτων, εννοιολογικών χαρτών και ιστορικών γραμμών, (β) της δημιουργίας κόμικ με video animation, και (γ) της δημιουργίας εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας. Το παραγόμενο εκπαιδευτικό περιεχόμενο θα είναι βασισμένο στην σχολική ύλη.

Διδακτική μεθοδολογία

Επιδιώκεται η ανάπτυξη ικανοτήτων σχετικά με το σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση δομημένων διδακτικών παρεμβάσεων, μέσα από την πρακτικών των «μικροδιδασκαλιών». Καλύπτονται επιστημολογικά μοντέλα και αντιδιαστέλονται τα παραδείγματα των θεωριών μάθησης. Περιγράφονται και αναλύονται τα πιο διαδεδομένα πρότυπα (μοντέλα) διδασκαλίας που αξιοποιούνται κατά τη διδακτική πρακτική όπως αυτά αναπλαισιώνονται από τα σύγχρονα δεδομένα της Παιδαγωγικής επιστήμης. Επιδίωξη του μαθήματος αποτελεί η γνωριμία με συμμετοχικές και συνεργατικές μεθόδους διδασκαλίας και η συνειδητοποίηση της ανάγκης απαγκίστρωσης από το παραδοσιακό-δασκαλοκεντρικό μοντέλο.

Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας

Στο συγκεκριμένο μάθημα επιδιώκεται: α) η απόκτηση γνώσεων και εμπειριών από  τους φοιτητές/τριες σχετικά με την οργανωμένη διαδικασία έρευνας, β) η  εξοικείωσή τους με τις φάσεις της έρευνας (εντοπισμός προβλήματος, διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων, σχεδιασμός/συλλογή δεδομένων, έλεγχος εγκυρότητας και αξιοπιστίας, μέθοδοι δειγματο-ληψίας, δημιουργία ερωτηματολογίου, παρατήρηση, συνέντευξη) και γ) η προετοιμασία ερευνητικής πρότασης.

3ο εξάμηνο

Ανάπτυξη και αξιοποίηση ηλεκτρονικού βιβλίου στην εκπαίδευση

Το μάθημα περιλαμβάνει την εκμάθηση χρήσης απλών γραφικών περιβαλλόντων για δημιουργία ηλεκτρονικού βιβλίου και εφημερίδας και την ανάπτυξη μεθοδολογίας και χρήσης τεχνικών για την  υλοποίηση διαδραστικών εφαρμογών για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Γίνεται αναφορά στα βασικά χαρακτηριστικά της εικόνας και παρουσιάζονται κάποια έτοιμα εργαλεία λογισμικού για τη σχεδίαση ηλεκτρονικού βιβλίου (το οποίο μπορεί να είναι και διαδραστικό), ψηφιακού παραμυθιού-ιστορίας, καθώς και ηλεκτρονικής εφημερίδας στο διαδίκτυο. Το μάθημα εστιάζει σε πρακτική εφαρμογή των παραπάνω, έχοντας σαν ζητούμενο την παραγωγή από τους φοιτητές/τριες ενός ηλεκτρονικού βιβλίου/εφημερίδας ή/και μιας ψηφιακής ιστορίας.

Δεδομένα και πληροφορία με έμφαση στην Εκπαίδευση

Στο μάθημα διδάσκονται δεξιότητες απαραίτητες για τη διαχείριση δεδομένων και την ανάδειξη πληροφορίας από αυτά προς βελτίωση της καθημερινότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του εκπαιδευτικού έργου. Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει (α) την εξοικείωση στη χρήση του σχετικού ελεύθερου λογισμικού, (β) τη δημιουργία ποιοτικών γραφημάτων αναπαράστασης πληροφορίας, και (γ) στοιχεία στατιστικής και αναλυτικής επεξεργασίας των δεδομένων. Επίσης περιλαμβάνει ασκήσεις πράξης οι οποίες εστιάζουν στην επεξεργασία δεδομένων αξιολόγησης μαθημάτων, στην οπτικοποίηση δεδομένων εσωτερικής αξιολόγησης σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού προσωπικού, κλπ.

Δημιουργία και αξιοποίηση εκπαιδευτικών εφαρμογών λογισμικού στη μάθηση

Το μάθημα περιλαμβάνει την εκμάθηση χρήσης απλών γραφικών προγραμματιστικών περιβαλλόντων, όπως το Scratch,  για εκπαιδευτικούς σκοπούς σε αλληλεπίδραση με τους μαθητές και στοχεύει στην κατανόηση της μεθοδολογίας ανάπτυξης έτοιμων εκπαιδευτικών εφαρμογών λογισμικού που παρέχονται ως οδηγοί και την ικανότητα τροποποίησής τους. Το μάθημα εστιάζει στον σχεδιασμό και στη δημιουργία απλών σεναρίων για την αξιοποίηση των εκπαιδευτικών εφαρμογών στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Εισαγωγή της υπολογιστικής σκέψης στην εκπαίδευση

Το μάθημα αφορά στην εισαγωγή της υπολογιστικής σκέψης στην εκπαίδευση στοχεύοντας στην ανάπτυξη της αναλυτικής και συνθετικής σκέψης μέσω αλγοριθμικής επίλυσης προβλημάτων. Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει (α) την παρουσίαση διαφορετικών τύπων προβλημάτων και τεχνικές επίλυσης τους, (β) την εκμάθηση βασικών εννοιών αλγορίθμων με στόχο την επίλυση εκπαιδευτικών προβλημάτων (γ) την υλοποίηση απλών αλγορίθμων σε πρόγραμμα χρησιμοποιώντας εκπαιδευτικά εργαλεία ανάπτυξης κώδικα και (δ) την παρουσίαση εκπαιδευτικών εργαλείων που αφορούν στην ανάπτυξη της υπολογιστικής/ αλγοριθμικής σκέψης.

Εκπαιδευτική ρομποτική

Στο μάθημα αυτό διερευνάται η εκπαιδευτική αξιοποίηση των ρομποτικών συστημάτων ως εργαλείου βελτίωσης των εκπαιδευτικών μαθησιακών διαδικασιών με την εφαρμογή σύγχρονων παιδαγωγικών τεχνικών. Γίνεται αναφορά στις διαφορετικές ρομποτικές πλατφόρμες και παρουσιάζεται η πλατφόρμα Arduino. Τα εκπαιδευτικά σενάρια περιλαμβάνουν συνθετικές μαθησιακές δραστηριότητες ρομποτικής με σκοπό την ολιστική προσέγγιση προβλημάτων επιστήμης, τεχνολογίας, μηχανικής, τέχνης και μαθηματικών (STEAM – Science-Technology-Engineering-Arts-Math).

Εργαλεία ηλεκτρονικής μάθησης και επικοινωνίας – καινοτόμες πρακτικές

Στο μάθημα αυτό διερευνάται η αξιοποίηση καινοτόμων εργαλείων ηλεκτρονικής μάθησης και επικοινωνίας. Γίνεται αναφορά σε εργαλεία σύγχρονης εκπαίδευσης και επικοινωνίας, παρουσιάζονται Learning Management Systems που χρησιμοποιούνται κατά την ασύγχρονη εκπαίδευση, καθώς και διαδραστικά εκπαιδευτικά εργαλεία μάθησης. Παρουσιάζεται επίσης τεχνολογία για την επίτευξη συνεργατικής μάθησης και επικοινωνίας με χρήση cloud services. Οι εφαρμογές περιλαμβάνουν την χρήση καινοτόμων εργαλείων για σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση και επικοινωνία καθώς και την δημιουργία διαδραστικών εκπαιδευτικών βίντεο.

Τεχνολογίες διαδικτύου στην εκπαίδευση

Εισαγωγή στην αναπαράσταση, αποθήκευση και μετάδοση πληροφοριών στον ψηφιακό κόσμο. Ορίζεται η έννοια του δικτύου, πως μεταδίδεται και δρομολογείται η πληροφορία, η δομή του  διαδικτύου και οι  βασικές διαδικτυακές υπηρεσίες.  Θα αναπτυχθούν  απλές  εφαρμογές δικτύωσης μέσω κινητών συσκευών  που βοηθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ψηφιακές απειλές στο διαδίκτυο, ασφάλεια, προστασία προσωπικών δεδομένων και διαδικτυακή κακοποίηση  θα συζητηθούν επίσης. Τέλος, θα  αναλυθούν οι υπηρεσίες στο σύννεφο (cloud)  και τα συνεργατικά περιβάλλοντα αποθήκευσης,  τα κοινωνικά δίκτυα, και η ψηφιακή κοινωνία του μέλλοντος.

Ψηφιακή ανάπτυξη και υποστήριξη υλοποίησης μαθησιακών δραστηριοτήτων

Στο μάθημα αναπτύσσονται η δημιουργία, διαχείριση, εφαρμογή και διαμοίραση εκπαιδευτικών σεναρίων ως ακολουθίες μαθησιακών δραστηριοτήτων με τη χρήση του συστήματος LAMS. Τα σενάρια αυτά υποστηρίζουν δια ζώσης, μεικτά ή εξ αποστάσεως μαθήματα. Παρουσιάζεται το περιβάλλον του LAMS και οι δυνατότητες χρήσης του. Οι φοιτητές αναπτύσσουν ψηφιακά μαθήματα που συμπεριλαμβάνουν εκπόνηση ατομικών και συνεργατικών δραστηριοτήτων στις οποίες ενσωματώνεται, τροποποιείται και διαμοιράζεται περιεχόμενο με τη μορφή ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων (OER). Εφαρμόζονται εναλλακτικά εκπαιδευτικά μοντέλα και διαφορετικές (κλασικές, σύγχρονες και αναδυόμενες) στρατηγικές διδασκαλίας.

Αξιολόγηση και Εκπαίδευση

Το μάθημα περιλαμβάνει την παρουσίαση όλων των μορφών αξιολόγησης που συναντώνται στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Καλύπτεται το θεωρητικό πλαίσιο και το υπόβαθρο που στηρίζονται οι θεωρίες αξιολόγησης. Αναλύονται θέματα πρακτικών εφαρμογών της αξιολόγησης στην εκπαίδευση, των διακρίσεων και ταξινομήσεων που έχουν αποτυπωθεί, καθώς και της εφαρμογή τους. Επίσης παρουσιάζονται θέματα σύγχρονων τάσεων αξιολόγησης προγραμμάτων και εφαρμογής τους.

Θεωρίες μάθησης σε σύγχρονα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα

Γίνεται γνωριμία με σύγχρονα μοντέλα θεωριών μάθησης. Προσεγγίζονται οι εννοιολογικοί προσδιορισμοί τους, επισημαίνονται οι διακρίσεις τους ενώ μελετάται η αποτελεσματικότητα της εφαρμογής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Παρουσιάζονται και μελετώνται ενδεικτικά παραδείγματα και διδακτικές πρακτικές, ενώ διαμορφώνεται το κατάλληλο θεωρητικό πλαίσιο για τους φοιτητές, ώστε να είναι προετοιμασμένοι για τη δραστηριοποίηση, εξέλιξη και την αυτοβελτίωσή τους στο πεδίο της εκπαίδευσης.

Καινοτομία και διδακτικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση

Στο πλαίσιο του μαθήματος αναλύεται η «αντίληψη» της καινοτομίας στην εκπαιδευτική διαδικασία και μελετάται η σημασία της. Προσεγγίζεται το πλαίσιο ανάπτυξης και εκδήλωσης καινοτόμων παρεμβάσεων στον ορίζοντα βελτιστοποίησης της αποδοτικότητας της εκπαίδευσης. Μελετάται ο μηχανισμός της εφευρετικότητας και της δημιουργικής σκέψης ως μηχανισμών σύλληψης καινοτόμων λύσεων, ενώ εξετάζονται οι παράμετροι σχεδιασμού και εφαρμογής καινοτόμων προσεγγίσεων στο διδακτικό έργο. Παράλληλα αναλύεται η εκπαιδευτική καινοτομία ως διαδικασία.